Annons

söndag, november 06, 2011

Att vara mamma

Jag fick nyligen den här kommentaren från Anna, och eftersom svaret blir så långt och det säkert är fler som undrar, så får det bli ett blogginlägg.

Hade varit jätteroligt om du skrev lite om hur du tycker det känns att vara mamma! Alltid roligt att höra hur andra hyfsat nyblivna mammor ser på den tiden. Vill ni ha fler barn? Hur har det påverkat förhållandet tycker du?
För övrigt har du en grym kropp!! Ändrades det mycket efter graviditeten? Du verkar ha kommit tillbaka bra.. men blir lite rädd när man hör om dom som säger att kroppen aldrig blir den samma men det borde vara lättare att komma tillbaka som finesstjej :)


Jag älskar att vara mamma, det känns som mitt liv fått en helt ny mening! Visst är det mycket jobb och tufft emellanåt, men man får sååå mycket tillbaka. Det är underbart att få följa sitt eget barns utveckling, så galet häftigt! Varje litet framsteg hon gör, varje leende och skratt, det går rakt in i hjärtat!
Ett barn till tror jag att det kommer att bli, men inte än på ett tag. Vi vill först fokusera på Felicias utveckling och hinna landa lite i föräldrarollen. Att gå från två till tre var helt rätt för oss just nu, efter snart 12 år tillsammans <3

Självklart ändras kroppen en hel del under en graviditet, men jag upplever att det mesta blir sig likt igen. Självklart varierar det mycket från person till person, men jag tror att alla kan återfå sin normalvikt bara man är villig att kämpa lite för det. Mina 9 gravidkilon försvann på 1½ vecka och sen har jag fortsatt att tappa både kilon och centimetrar. I dagsläget är jag nere på 55 kg (vägde 60 när jag blev gravid) och jag upplever mig själv som smalare än förut, vilket jag trivs bra med. Det har dock försvunnit lite muskler också eftersom jag inte tränat lika tungt det senaste året, men eftersom jag inte vet om jag vill tävla mer så är det inte prio ett just nu. Jag vill hellre ha en kropp som jag kan trivas med året runt än en vecka om året... Det känns som att jag är på rätt väg nu och jag tror att jag har graviditeten att tacka för den distans jag har fått till mina kroppsnojjor. Att känna mig vältränad kommer nog alltid att vara något jag eftersträvar, men jag tror att jag har fått en betydligt sundare inställning till vad det innebär för just mig. Visst trivs jag med att vara deffad, men jag vet också vilka uppoffringar jag måste göra för att nå tävlingsformen. Att träna flera timmar om dagen, ligga på ett kraftigt energiunderskott och vara allmänt trött, grinig och egocentrerad, är inget jag vill utsätta min familj för.

Inte mycket till dagsformsbilder, men man tar vad man har ;o)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Inspirerande och intressant läsning!

/Sanna

Lina Johansson sa...

Tack Sanna!

Anonym sa...

Jag tänker lite på det som tjejen hade skrivit i ursprungsfrågan "men blir lite rädd när man hör om dom som säger att kroppen aldrig blir den samma men det borde vara. Jag är själv 27-årig tvåbarnsmamma. Fick min första dotter vid 22 års ålder. Jag upplevde precis som du att jag vägde mindre efter den första graviditeten än före. Ang huruvida kroppen blir sig lik eller inte har väldigt mycket med ålder och utgångsläge att göra. Ju yngre man är vid förlossning desto lättare återhämtar sig kroppen. Mina graviditerer har inte lämnat några nämnvärda spår, men för min vännina som är 12 år äldre har det ju inte gått tillbaka till utgångsläget på samma vis. Hur vältränad man är eller i vilken form man är före graviditet har också mycket att säga för slutresultatet. I ditt fall fanns det ju aldrig några tvivel om att du skulle återhämta dig fint. =) Men en sak är säkert och det är att man får en annan kroppsform efter att ha fött barn. Jag kan inte sätta fingret på vad det är, men det är precis som att man blir kvinna på något vis. Ungefär som att det är skillnad på en kviga och en ko så är det skillnad på en kvinnokropp som har fött barn och en kvinnokropp som inte har gjort det och det kan man aldrig komma ifrån. Trevlig blogg du har förresten! Kul att läsa om livet i er lilla familj. =)
mvh
/Alexandra

Lina Johansson sa...

Tack så mycket för ditt långa inlägg Alexandra! Jag tror absolut att du har helt rätt i det med både ålder och vilken form man är i då man blir gravid! Genetik, vad man stoppar i sig, rökning, alkohol och motion är annat som kan spela in.
Det kan säkert stämma att kroppen får en lite annan form, Calle har kommenterat att min svank ser annorlunda ut men jag tänker inte på det själv. Men man vill ju inte se ut som en flicka hela livet, det är ju fint med kvinnligare former! ;o) Vi kan heller aldrig komma ifrån att vi åldras, men vi kan ta hand om våra kroppar och se bra ut ändå :o)
Tusen tack!!