Annons

söndag, oktober 02, 2011

Smakportioner, tänder, tandborstning och gymmet

Oj vad det händer mycket just nu! Inte bara en utan två tänder är på väg fram, sååå gulligt! Idag provade vi tandborsten för första gången och den blev väldigt populär ;o) Först borstade jag hennes tänder en stund och sen fick hon tugga på den själv.


Det går sakta men säkert framåt med smakportionerna nu! Hon visar inte så mycket intresse och gapar ju inte direkt när man håller fram skeden, men när man väl lyckas pricka munnen så äter hon i alla fall en del ;o) Gröten går bäst, där har vi ökat upp till drygt 2 msk nu. Av puréerna är det fortfarande bara små smakprover som går ner innan hon tröttnar.
Häromdagen upptäckte vi att hon förmodligen har mjölkallergi eftersom hon blev röd runt munnen av både mjölkersättningen, pulvergröten och potatismoset. Jag som var så glad när jag fått i henne hela smakportionen gröt, så upptäckte jag en halvtimme senare att hela magen var rödfläckig :o( Så det var bara att kasta potatismoset och mjölkersättningen som fanns i frysen och köpa hem mjölkfri gröt. Vilken djungel barnmatshyllorna är egentligen! Jag blir så irriterad när man står och läser på förpackningarna med gröt och välling som innehåller socker hit och maltodextrin dit! Ändå rekommenderar BVC att man ger barnen pulvergröt framför vanlig hederlig havregrynsgröt bara för att de är järnberikade. Om det inte vore för att Felicia redan har haft lågt järnvärde (vilket förmodligen de flesta har i den åldern men hon råkade bli testad) så hade jag struntat i BVC och kört på vanlig gröt. Nu blandar jag istället hälften EnaGo äppelgröt (mjölkfri) och hälften krossade havregryn. Sen vi tog bort allt med mjölk i så blir hon inte längre röd och det verkar som jag kan fortsätta äta mjölkprodukter. Både Felicias kusin och en vän till oss var så allergiska mot mjölk att mammorna fick utesluta alla mjölkprodukter när de ammade. Förhoppningsvis blir inte hennes allergi så kraftig, och i regel försvinner den innan 3 års ålder. Då är jag mer orolig att hon ska åka på någon av alla Calles allergier (fisk, skaldjur, baljväxter, nötter, jordnötter, pollen m.m.) Det är tydligen väldigt ovanligt med kraftiga allergiska reaktioner hos så små barn, men jag kommer ändå att vara väldigt nervös när jag ska låta henne smaka på t.ex. fisk första gången. För att inte tala om nötterna, men det dröjer ju.

Nog om det! Jag måste ju berätta att jag gymmade igår också ;o) Tillbaka på gamla gymmet för att utnyttja de sista passen på mitt "klippkort". Lördag morgon är den bästa tiden tycker jag. Lugnt och skönt i gymmet för det mesta och jag gillar morgonträning. Just igår tog det emot lite att åka och träna, men jag gjorde det i alla fall eftersom jag vet att jag behöver ta vara på mitt enda styrkepass i gymmet. Älskar ju att träna och det är så skönt när man väl är där! Värmde upp lite på crossen sen blev det lite blandat för rygg, axlar, ben, mage och bröst. Jag kör inte efter något upplägg alls utan gör bara det jag känner för, men jag försöker att köra hyfsat tungt och välja de övningar som jag inte kan göra hemma. Träningsvärken känns i nästan varenda liten muskel nu ;o)

Även om det var strålande solsken och sommarvärme så tog jag bilen den korta vägen till gymmet. Dock inte av lathet utan för att jag behöver "övningsköra" ;o) Jag har haft körkort i 9 år men numera kör jag i princip aldrig och jag har lite ångest över det. Det kändes faktiskt riktigt skönt att få sitta lite bakom ratten igen och jag fick inte ett enda motorstopp, förutom när jag skulle klämma in mig i garaget då... Jag kanske får tillfälle att öva lite mer nu eftersom mannen köpte sig en ny MC idag. Säsongen är förvisso snart slut, men nu har han LOVAT att sluta snusa också!


Oj, det blev minsann ett långt inlägg! Bäst att göra sig redo för sängen nu för snart vaknar nog prinsessan och vill ha mat.

2 kommentarer:

enplusenblirtre sa...

Jag har också det där problemet med körkortet... tog det 2004 och har inte kört mycket sedan dess, så pass lite så jag får verkligen övningsköra varje gång jag ska ta upp bilkörandet igen. Jobbigt läge... Har man ingen egen bil så blir det lätt så. Jag trodde jag var ensam om det "problemet" =P

Vi får väl sno gubbarnas bil lite oftare då ;)

Kram kram/Maria F

Lina Johansson sa...

Usch ja, det är jobbigt det där! Det är ju så bekvämt att bara åka med, och mannen är liksom inte så glad för att låta någon annan köra... Ännu mindre nu när man måste underhålla den lilla också! Får ta en runda för sig själv då och då, hihi.
Hoppas du mår bra och njuter av äventyret!
Kram!