Annons

söndag, augusti 07, 2011

Mönsterkontruktion

Nu har det trillat in en rad bikinibeställningar inför höstens och vinterns tävlingar :o) Eftersom jag inte sytt till så många innan så är det svårt att veta hur många jag kommer att hinna med. Trosorna går fort att sy om jag bara har ett mönster att utgå ifrån, så idag har jag ritat upp nya mönster för storlek S, M och L. Hoppas att de ska passa bra! Jag använder de jag skissat fram till mig själv som S, sen har jag breddat och förlängt lite för M och L.


BH:arna har jag aldrig något mönster till utan klär bara en vanlig BH som den tävlande själv valt ut. Det bästa är en vadderad modell med så slät kupa som möjligt för att tyget inte ska bubbla sig sen. Vissa BH:ar är lätta att klä snyggt medan andra är väldigt svåra, så där kan det skilja en hel del på tidsåtgången, och tålamodet... Man får även ha i åtanke att passformen förändras en hel del om man utgår ifrån en vanlig BH och sen ändrar banden till att fästas i nacken och nere i svanken istället. Det märkte jag på min allra första baddräkt, den blev alldeles för stor så jag fick sy in kupan.

Stensättningen är inte speciellt svår men den tar ofta lång tid och kräver lite tålamod om man vill få det snyggt. Jag låter ofta den tävlande sköta den delen själv för att spara tid, även om det är väldigt tillfredsställande att ha gjort allt själv när man väl får se slutresultatet. Det är väl värt att lägga några extra hundralappar på tillräckligt med stenar, det blir sååå snyggt! Det ger liksom en snygg ram till bikinin och glittrar som bara den! Om man nöjer sig med en sort, t.ex. Crystal AB SS20 som jag själv gillar, så går det åt ungefär ett paket på 500 stenar till en bikini.

Tyg och stenar från Glitz it.

2 kommentarer:

Ida sa...

Vilket close up vi fick där fniss ;)

Jag håller på att välja ut tygprover nu också. Så spännande!!
Kram

Lina Johansson sa...

Japp, haha ;o)
Visst är det kul, och svårt att bestämma sig när det finns så många fiiina!

Kämpa på snygging!
Kram!