Annons

måndag, februari 07, 2011

Usch...

Glukosbelastningstestet var verkligen ingen hit! Upp tidigt och direkt till barnmorskan för att svepa en väldigt söt "citronsaft", så långt gick det bra. Men efter bara några minuter kom illamåendet som bara blev värre... Tröjan fick åka av, jag testade att luta mig åt sidan istället men det hjälpte inte mycket. Efter en dryg timme fick jag springa in på toaletten och där åkte allt upp igen... Fy tusan!
Många blir tydligen illamående av det, men det är inte så vanligt att spy. Mitt blodsocker var superlågt istället när hon mätte så det var bara att kasta i sig den medhavda frukostmackan. Till nästa graviditet ska jag säga ifrån så att jag slipper göra om samma test, då kan man istället få äta en stor frukost innan man mäter blodsockret.

Resten av besöket gick bara bra. Blodtrycket är fortfarande lågt och fint (102/67), Hb-värdet bra och inget protein i urinen. Magens storlek ligger precis på normalkurvan nu :o)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Lina!
Menar du att det där blodsockertestet är ett standardtest som alla gravida ska gå igenom? Usch, det lät ju jättehemskt! Varför? För att kolla att man inte får diabetes? För det kan man ju kolla i urinet.
Själv har jag genomgått två graviditeter i Norge med mycket god uppföljning, men inga mardrömstester som du beskriver. :-S
/Alexandra

Lina Johansson sa...

Hej!
Det är ett frivilligt test som ingår i basprogrammet här. Jo jag vet att man kan kolla sockret på fler sätt, men detta är nog ett bättre sätt antar jag. Kommer i alla fall inte göra om det :S