Annons

fredag, februari 18, 2011

31 veckor

Nu är det bara 9 veckor kvar, gud vad tiden går fort! Det är väl mest mot slutet som de flesta brukar tycka att tiden går så långsamt och man bara vill få ut det lilla livet, men jag kommer väl förmodligen ha fullt upp med flytten då... Det är så häftigt nu när hon sparkar för hela magen rör verkligen på sig så att det syns ;o) En livlig liten krabat! Emellanåt blir magen stenhård och alldeles sned för att hon trycker sig utåt, hihi.
Jag mår fortfarande bra och känner bara av småkrämpor som en öm svanskota samt lite näsblod och uppstötningar ibland. Viktuppgången ligger nu på 5-5½ kg.



Bebisen väger ungefär 1,5 kg nu, ser mer och mer ut som en nyfödd bebis och är ungefär 41 cm lång. Bebisens kropp, armar och ben fortsätter att rundas av i takt med att underhudsfett tillkommer – och de ser äntligen ut att vara i proportion till huvudets storlek.

På grund av trängseln därinne, har du kanske märkt att bebisen inte längre rör sig lika livligt. Men så länge den fortsätter vrida på sig lite, så vet du att allt står väl till. Det kan vara svårt att tro, men bebisen har fortfarande en hel del växande kvar innan den föds.

Bebisens inre organ fortsätter att utvecklas och mogna och nu kissar den, vilket är bra träning inför livet utanför. Benmärgen har tagit över produktionen av röda blodkroppar från levern.

Du har förmodligen gått upp 1,3-1,8 kg denna månad. Det är helt normalt att gå upp kring 450 g per vecka under sista trimestern, eftersom bebisen går igenom en sista växtspurt inför födseln. 


Källa: Babycenter

4 kommentarer:

Ulrika sa...

Åh men vad bra du har det. :) Tänk att det ska vara sån skillnad i hur man mår. :) Men men, jag klagar inte. Det gick bra ändå även om det inte var någon dans på rosor. Det är ju så värt det. Får se hur det går när man förhoppningsvis får flera barn - att tampas med gravidhormoner och krämpor och ha barn att ta hand om redan så man inte bara kan gå och lägga sig när det blir för mycket. Det blir något det!

Trevlig helg!

Lina Johansson sa...

Ja jag känner mig lyckligt lottad än så länge i alla fall :o) Det blir en större utmaning att skaffa nummer två eller kanske tom tre... Ojojoj ;o) haha

Tack detsamma!

Madeleine sa...

Vad spännande, vi fick en son 28 jul -10. Jag längtar tillbaka till den sista tiden och fram till förlossningen - det ögonblicket är oförglömligt och så fantastiskt!
Du har tur du, 5½ kg.. Jag gick upp 20 kg till förlossningsdagen :o) Första gången jag ställde mig upp efter allt så tittade jag mig i spegeln och sa: - Wow, jag är smal igen! (fast det var ju lite att ta av ;) Så nu är jag i full gång med styrketräningen igen.
Hoppas att allt går bra för er och erat lilla mirakel! Lycka till!
Kramar

Lina Johansson sa...

Ja det kan jag verkligen tänka mig! Längtar som bara den efter henne ;o)
Jo jag är väldigt glad att jag inte hunnit gå upp mer, trodde att det skulle flyga på mig. Men vi får väl se vad det landar på...
Hoppas att det går bra för dig med träningen nu och att du har en riktigt härlig mammaledighet :o)
Tusen tack!!