Annons

torsdag, januari 13, 2011

Ny kontroll

Idag var det dags för vårt tredje ultraljud. Vi får fortsätta att gå var 4:e vecka för att hålla koll på hennes hydronefros som det heter. Blockeringen verkar ligga på vänstra urinledaren och det blir ett flertal vätskefyllda svullnader pga att urinen inte kommer fram som den ska till blåsan. Det är en av de allra vanligaste missbildningarna som de ser hos foster och förmodligen inget allvarligt. Än så länge ser det i alla fall inte ut att vara någon fara. Det syntes tydligt idag också att det är en flicka och hon växer fint :o) Idag låg hennes vikt på 841 g (dubblat vikten på 4 veckor!) och hon följer normalkurvan.

Jag vet inte om det var nervositet eller om jag bara hade för mycket på mig, men plötsligt när jag låg där med det varma kletet på magen så blev jag alldeles varm och började må illa. Jag fick ta av mig min tjocka tröja och ligga på sidan samt dricka lite vatten så släppte det lite. Jag gick med jackan uppknäppt hela vägen till bilen sen och illamåendet ville inte riktigt ge med sig, men efter att jag fått i mig lite mer mat och fått lugna ner mig lite så blev det bättre. Tur att det har varit lite lugnare idag på jobbet, tidigare i veckan har det varit sånt tryck här och jag har fått stressa hela dagarna i princip. Helt slut varje kväll! Orken är inte direkt den samma nu längre... Eftersom jag jobbar ensam och dessutom har ett rätt fysiskt jobb så har jag ansökt om havandeskapspenning, vilket innebär att jag kan sluta jobba 60 dagar innan beräknad förlossning. Nu är det bara att invänta besked från försäkringskassan om de godkänner det...

 Köpte en ny mysdress till lillan idag efter ultraljudet. Mörklila och riktigt gosig! Halva priset var det också :o) Jag har faktiskt inte handlat så mycket än, bara billigt och sånt som jag verkligen gillar. Väntar på en beställning från Ellos också, finns jättemycket fina barnkläder där!

11 kommentarer:

Ulrika sa...

Det kan säkert ha varit lite nervositet plus stress som spelade roll och så kan ju ryggläge vara lite knepigt ibland när man är gravid.

Så skönt att det fortfarande ser ok ut. :)

Ta det nu lite lugnt och kör inte på för hårt! Fördelen med första barnet är ju att man kan sova eller vila all sin lediga tid om det skulle behövas. ;)

Kram!

Lina Johansson sa...

Ja det var säkert en blandning av olika saker, men det gick ju över :o) Känns skönt att allt ser bra ut så man inte behöver oroa sig ännu mer.

Jo jag tar det väldigt lugnt utanför jobbet, gör inte mycket annat än slappar och det behövs ;o)

Kram på dig!

Jossan-Wellness by me sa...

Hej gumman
Skönt att de såg bra ut och hoppas du mår bättre nu. Men som sagt, ryggläge kan spela roll och inför ultraljud så är man spänd.. man är ju så rädd om de lilla pyret där inne så man kan nog bli hur som helst efter ett sådant besök.

Ville bara skicka en kram till dig.
Håller tummarna för att du får havandeskapspenning.
Kramar

Lina Johansson sa...

Tack fina Jossan!! Stooor kram tebax :o)

Evelyn sa...

Hallå!
När jag väntade vår dotter för 2 år sedan då var vi på 3d/4d ultraljud i Stockholm och där upptäckte de samma sak med njuren att den var förstorad. Vi fick då gå på flera ultraljud men det blev ingen skillnad under graviditeten. Sen när vår dotter föddes fick hon antibiotika direkt på BB (vi fick köpa på apoteket) som hon skulle ta i en vecka eller två har jag för mig, sen några veckor senare så fick vi komma in till sjukhuset och de gjorde ultraljud på henne och såg då att det inte var några problem med njuren.
Så ni behöver inte vara oroliga, det kommer nog säkert att lösa sig för er också.

Syrran! sa...

ååh så söt liten dress!!

Kram på er

Lina Johansson sa...

Evelyn: Vad skönt att höra! Vi har också läst oss till att det brukar vara så, så vi hoppas att det går över lika lätt för vår lilla ängel.

Syrran: Visst är den gosig! Finns sååå mycket gulligt man vill ha, men dom växer ju ur det så fort!
Kram!

Louise sa...

Klart dom måste godkänna dig HP!! Försök att ändå inte stressa upp dig..Kan tänka mig att det är mycket att göra nu efter nyår och allt.. Kämpa på gumman!

Lina Johansson sa...

Ja jag hoppas verkligen det! Supermycket att göra nu med ny termin, du vet ju hur det är... Försöker att hålla mig lugn i alla fall.

Fiia sa...

Hej :) Har också köpt den lila dressen, så söt och mjuk! :)
Hoppas allt är bra.
KRam

Lina Johansson sa...

Ja visst är den härlig! Nästan så man vill ha en själv, hihi ;o)