Annons

söndag, januari 16, 2011

Hemmaträning

Idag kände vi inte riktigt för att dra till gymmet så jag körde ett pass här hemma istället. 30 min spinning och 30 min styrka med TRX och gummiband blev det :o) Fick upp flåset ordentligt och det kändes riktigt skönt, bortsett från att cykelsadeln kändes hård som sten. Märks att bäckenet börjar bli lite ömt nu, jag brukar känna det i svanskotan. Men då fick jag helt enkelt stå upp och trampa lite mer istället.

Det var första gången jag tränade med vår TRX som Calle köpte på fitnessfestivalen. Många av övningarna är alldeles för svåra för mig nu, men man kan absolut använda den till mycket! Gillar främst ryggövningarna och de bakåtlutade benböjen nu. Och jag ser fram emot att träna upp bålstyrkan ordentligt med den sen, gärna ute i skogen :o)

Jag passade även på att använda mig av Cias underbara bok Gravidas träningsguide idag. Eftersom jag är van att träna på gym kan det vara bra med lite tips på övningar man kan köra hemma med eller utan redskap. Boken är väldigt trevlig och läsvärd gällande vad som händer i kroppen under och efter graviditeten, inte minst vad man bör tänka på i träningsväg vilket jag saknat i andra böcker. Den är verkligen full av härliga bilder som tydligt beskriver olika övningar med kroppsvikten, yogaövningar, övningar med gummiband, övningar med hantlar och boll, maskinträning och gruppträning. Förutom Cia själv som är personlig tränare och har genomgått fyra graviditeter, så har förlossningsläkare, barnmorskor, dietist och sjukgymnast varit med skrivit boken. Jag kan varmt rekommendera den! Ni kan beställa den direkt av Cia på hennes mail: cialarsson@live.se.

Några fina uppslag från boken...

 
 

14 kommentarer:

Ulrika sa...

Jag har funderat på att skaffa den boken men jag tyckte det var så konstigt att hon gör så mycket med bukbelastning i olika grad och med buken fritt nedåt, alltså t.ex. på-alla-fyra-övningar och plankliknande övningar. Det har jag hört andra experter rekommendera att man absolut inte ska göra eftersom det utsätter buken för för stor belastning när man börjar få lite mage. Jag som dessutom har stomi valde bort allt på alla fyra efter att stomin prolapsade men hade inte tyckt att det var bekvämt ändå. Så klart kan man känna efter själv men jag tycker bara det känns lite konstigt när vissa så starkt rekommenderar att man inte gör dessa övningar.

Ulrika sa...

Kollade noggrant på bilderna du lagt upp och den ser onekligen trevlig ut boken. :) Kanske kan vara något inför kommande graviditeter. Det enda tråkiga är att jag blir så avundsjuk på folk som har "normala" kroppar och allt de kan göra... Jag blir lite allt eller inget mentalt när jag har så mycket begränsningar. Men men - det är väl också något man bör öva på att komma förbi. ;)

Lina Johansson sa...

Ja, just magövningar låter jag också bli. Det känns liksom inte rätt att träna magen när den växer. Men andra övningar där bukhållningen spelar in tror jag kan vara bra för att hålla den i trim, så länge det känns okej vill säga. Märker man att man har svårt att hålla emot så ska man givetvis undvika övningen. Det beror säkert mycket på hur tränad man är sen innan, hur stor magen hunnit bli och om man har några komplikationer.

Ulrika sa...

Ja, hur stark man är generellt spelar nog väldigt stor roll tror jag. Om man tittar på Cia själv så ser hon ju inte ut att ha några problem alls trots att hon har sin magmuskeldelningsskada. Men så är hon säkerligen väldigt stark i stabiliserande magmuskulatur. :)

Det blir ju lite moment 22 när man skulle behöva träna upp sig men liksom inte vet vad man vågar göra. För dels vill man ju inte riskera att skada sig eller i mitt fall få trassel med stomin t.ex. som kräver att man gör om den operationen (t.ex. bråck kan vara knepigt att åtgärda och kan kräva att man flyttar stomin till andra sidan magen och då skulle man ju vara ännu mer rädd att röra sig sedan för man har ju liksom bara två sidor på magen :P) men samtidigt vill man ju inte gå omkring och inte våga göra något alls. Viktigt att våga leva liksom. :)

Lina Johansson sa...

Ja det måste vara ett dilemma det där... Kan inte vara många PTs som är specialiserade på det... Ibland måste man nog prova sig fram, men jag hade nog inte heller vågat göra så mycket om jag vore du. Bättre att låta bli att styrketräna under graviditeten då, så himla länge är man ju ändå inte gravid ;o)

Ulrika sa...

Mitt dilemma finns ju kvar till viss del även när jag inte är gravid och jag klurar fortfarande på balansen där. :)

Snart får jag nog sluta bära och lyfta Noah också, vilket kommer kännas trist. Hoppas kunna fortsätta tills han kan gå och blir mer stadig på fötterna och förhoppningsvis även kan förstå att han måste hjälpa till lite själv. :)

Ulrika sa...

Förresten, ang. det du sa om PT:s... Tyvärr så brukar inte sjukgymnaster, stomisköterskan och kirurgerna ge så tydliga svar heller på hur man bäst bör bete sig och det är ju lite tråkigt. Jobbigt att tvingas vara expert själv när inte ens experterna kan ge klara besked. :P

Lina Johansson sa...

Hmmm, kan tänka mig det... Du känner ju klart din egen kropp bäst, men man vill ju helst få vettiga råd att följa från någon man litar på.

Petra sa...

Den boken från Cia Larsson beställde jag hem via Zuzi Buz. :-)
Den har jag varmt rekommenderat både till mina läsare av min blogg och till mina nära och köra som är gravida.

Hoppas du slipper foglossning för det är inget kul. Det var ju bra att du kunde fortsätta cykla fast ståendes. :-) Bra benstyrka! ;-)

Lina Johansson sa...

Usch ja, det hoppas jag också... Ja det blev lite stående och lite sittande, orkade inte stå hela tiden ;o) Blev nog lite uppmjukad efter en stund så då gjorde det inte lika ont i rumpan att sitta.

Bea sa...

Hej tjejen!
Vilken fin fysik du har. Kul att ni ska ha en liten bebbetjej snart. Lycka till med träningen och graviditeten.

Kram Bea

Lina Johansson sa...

Tack så jättemycket :o) Ja det känns toppenkul, längtar sååå efter henne!
Kram!

Cia sa...

Hej Lina, vad kul att du gillar boken! Jag kikar in till dig då o då för att se om bebben vill ut tidigare :)...

Ulrika:
i en övningsguide ska man alltid välja övningar som känns bra för en själv, att lyssna på kroppen som gravid är A och O.
För mig gjorde tex promenader jätteont i fogarna under graviditeten (som man kan läsa överallt att det är så skonsamt) men tunga benöj kändes jättebra!... (vilket många avråder från pga bukpress)

Lycka till! :)/Cia

Lina Johansson sa...

Kul att du tittar förbi Cia :o) Än så länge håller hon sig lugn där inne och jag hoppas hon håller sig kvar i alla fall 3 veckor till, hihi.