Annons

tisdag, januari 04, 2011

Barnmorskan

Idag var det dags att besöka barnmorskan igen och nu kommer det att bli allt tätare mellan kontrollerna. Proverna som vi tog för 3 månader sedan såg jättebra ut och mitt blodtryck är fortfarande lågt, bara 103/65 :o) Hon mätte magen för första gången idag och den har växt bra, låg i övre delen av kurvan trots att min vikt bara ökat knappt 4 kg. Känns lugnande. Vi fick även lyssna på lillans hjärtljud för första gången, så coolt! Hon hade en puls på 135 vilket är helt normalt för de små liven.

Nästa vecka är det dags för kontrollultraljud igen. Det vore så skönt om "blåsorna" i njuren hade krymp, men det är lika bra att ställa in sig på att det inte är så. Även om det inte verkar vara något allvarligt alls, så vill man ju bara att allt ska va så bra som möjligt och att hon får va helt frisk.

Nästa barnmorskebesök blir om 5 veckor och då ska jag få göra ett glukosbelastningstest för att se så att jag inte har graviditetsdiabetes. Jag får då komma dit fastande på morgonen och blir bjuden på en smarrig "sockerdricka". Sen får jag sitta där och vänta i 2 timmar innan de tar provet. Bäst att ladda upp med några bra tidningar ;o)

5 kommentarer:

sofiefitness sa...

Den där drickan är så vidrig så att den nästan kommer upp igen! De brukar spetsa den med citron men ta med en egen flaska så att du kan spetsa den ännu mer, för om du dricker den RIKTIGT sur så går det. Annars nästan kräks man. Bara ett litet tips. =)

Ulrika sa...

Hur kommer det sig att du får göra glukosbelastning?

Lina Johansson sa...

Sofie: Jag kan tänka mig det... Man ska ta med sig en egen citron, funderar på att ta koncentrat också ;o) Tack för tipset!

Ulrika: Det ingår i basprogrammet här.

Ellie sa...

Ja du den där "sockerdrickan" är verkligen inget att leka med!. Det går ann i början men när man druckit en stund (man måste dricka typ 4 dl) så mår man riktigt illa. Jag satt dessutom nästan och sov där jag satt i två timmar men tydligen får man inte somna utan måste vara vaken så att ta med sig tidningar kan vara bra :). Lycka till!

Lina Johansson sa...

Urk ja, kan tänka mig det. Hon sa inget om att man inte fick somna, men man måste hålla sig lugn så att man inte förbränner sockret.