Annons

söndag, december 05, 2010

Fasen va gött att träna!!

Idag blev det äntligen en tur till gymmet igen och gud så skönt det var att träna! Började med 5 min på crossen och sen blev det typ ett helkroppspass med fokus på rygg och axlar, det är dessa muskelgrupper som jag är mest mån om att behålla ;o) Både pulsen och flåset ökar betydligt mer än normalt av stryketräningen nu, men det är ändå så himla skönt att träna. Känner verkligen att jag har saknat träningen nu :o) Jag slutade träna när illamåendet och tröttheten var som värst i aug/sept och sen har det varit svårt att komma igång igen, men nu känns det faktiskt som jag är på G! Denna veckan har det minsann blivit 30 min spinning, 50 min promenad, 60 min promenad och ett styrkepass :o) Känner mig stolt och märker att kroppen mår bra av att röra på sig igen.

Vad gäller maten så börjar jag äntligen få lite fason på den också. I början när jag mådde illa hade jag jättesvårt för att äta vanlig mat. Jag levde typ på risgrynsgröt, vitt bröd, filmjölk och müsli... Allt smakade illa och jag var aldrig sugen på någon mat. Jag är fortfarande lite lat när det gäller att laga mat, men nu äter jag i alla fall betydligt bättre. Till frukost brukar det bli min vanliga havregrynsgröt med frukt/bär, keso och minimjölk eller en smoothie på frysta bär, kesella, honung och banan med müsli. Luncherna på jobbet blir ofta fullkornspasta med keso och pesto, lite enformigt men gott ;o) Innan hade jag en period med makrill i tomatsås på knäckebröd. En eller ett par mackor med hyfsat magert och proteinrikt pålägg samt några frukter brukar det också bli under dagen. När jag kommer hem på kvällen är jag inte speciellt sugen på mat men jag brukar se till att få i mig något i alla fall, även om det ibland bara blir popcorn eller pepparkakor med ost och mjölk, haha. Jag äter precis vad jag känner för helt enkelt. Några cravings har jag inte känt av ännu och sötsuget är märkligt nog mycket mindre än normalt! Jag är aldrig godissugen längre! Smakar jag lite så tycker jag bara att det är för sött. Vore underbart om det höll i sig även efter graviditeten :oD

Sötningsmedel har jag dragit ner på för att vara på den säkra sidan. Jag väljer fortfarande lightläsk när jag är sugen på det, men jag sötar inte själv mat och dryck med sötningsmedel längre. Väljer istället vanligt socker eller honung om det behövs. Proteindrinkar tar jag fortfarande efter mina få gympass, även om jag tycker det smakar lite väl kemiskt nu. Jag har även tagit tillskott av omega-3, multivitaminer/mineraler samt extra folsyra och D-vitamin under hela graviditeten. Omega-3 är viktigt för hjärnans utveckling. Folsyra är viktigt både före och under graviditeten för att bl.a. förebygga missbildningar i centrala nervsystemet. D-vitamin hjälper skelettet att ta upp kalcium och minskar risken för komplikationer. Även järn är ett vanligt tillskott för gravida pga den ökade blodmängden, men jag hade bra värden senast barnmorskan kollade.



Dessa tillskott beställer du billigt från .

8 kommentarer:

Ida sa...

Tänkte bara säga att dräkter sitter bättre och bättre för varje gång jag tjuvprovar den :)
Hoppas nu bara att jag hinner fila formen så pass att jag får chans att använda den.

Kram Lina

Lina Johansson sa...

Åh vad roligt att höra! Det brukar ju släppa en hel del vätska sista veckan så det blir säkert kanon!
Kram på dig!

Ulrika sa...

Man blir lätt periodare när man är gravidillamående. Det är typ en sak som funkar i en period och sedan vill man spy på den och så är det något annat som gäller. :) Skönt att du kommit förbi det värsta nu. Jag tog tabletter mot illamående hela tiden eftersom jag har känslig mage och mår illa även normalt sett om jag äter för fort eller tidigt på dagen.

Du har ju vanan inne att disciplinerat fixa matlådor och det kommer vara en fördel när barnet fötts! Här har matlåda från kvällen innan varit nästan enda chansen att hinna få en normal lunch. Så det har blivit lite si och så med näringsbalansen. :P

Kram!

Lina Johansson sa...

Ja visst är man periodare, haha ;o) Man får ju liksom äta det man kan få i sig. Måste varit jobbigt för dig som redan har en massa problem med maten, stackare!
Ja jag får väl ta tag i matlådefixandet igen, har varit dålig på det där med storkok sen jag blev gravid... Innan gjorde jag jämt det!

Ha det så mysigt med lilla prinsen!
Kram!

Fiia sa...

Grattis Lina till lilla bebisen, ska bli kul att följa din blogg under graviditeten. Jag är också gravid och går in i vecka 19 i veckan. Så roligt att få följa andra under deras graviditet då man oftast känner igen sig en hel del och även kan få en hel del tips. Hoppas allt är bra med er! :) Kramar fiia

Lina Johansson sa...

Oj vad roligt, grattis till dig också!! Ta hand om dig och magen!
Kram Lina

Ellen sa...

Hej! Det här kanske kan vara av intresse med tanke på sötningsmedel? :)

http://hardrockhealthy.blogspot.com/2010/12/naturliga-sotningsmedel-erytritol.html

Lina Johansson sa...

De verkar absolut intressanta, men jag tror nog ändå att jag väntar tills bebben tittat ut ;o) Äter ändå så lite socker nu så det känns som det kan kvitta.
Tack för tipsen!