Annons

måndag, september 13, 2010

Biggest Loser Sverige

Ikväll är det dags för andra avsnittet av Biggest Loser Sverige, kl. 20.00 på TV4.

Här får 14 personer chans att förändra sina liv genom att bryta osunda livsmönster och bli av med farlig övervikt. De 14 är indelade i 7 par och lever isolerade från omvärlden på Ekolsunds slott utanför Stockholm för att under 2 månader tävla om vem som går ner mest i vikt. Här får de lära sig äta rätt, bryta gamla mönster och att träna.
Till sin hjälp har deltagarna de personliga tränarna Tanja Djelevic och Mårten Nylén. Deltagarna tävlar om att gå ner mest i vikt och varje vecka får den eller de som gått ner minst lämna programmet.


På kanal 5 kan man även följa den amerikanska versionen av Biggest Loser mån-tors kl. 19.00 samt den nya serien Losing it with Jillian tors 20.00.
Att rasa i vikt som de efterstävar i dessa serier är väl inte direkt något jag skulle rekommendera, men det är ganska kul att titta på i alla fall.

10 kommentarer:

Jörgen sa...

har inte sett den svenska varianten, men om man ligger i den viktkategori är det verkligen någon "fara" med att droppa i vikt så fort?
Losing it with jillian är rätt skoj, men även där snackar vi drastiska viktras. snackar väl en 25-30 pounds på 6 veckor.
hoppas allt flyter på som det ska!
Mvh

Anonym sa...

Håller med dig..inget att rekommendera..men men

cilla sa...

Jag älskar programmet, speciellt det amerikanska. Alla är så grymt motiverade och målinriktade. I LÖÖV. Kanske nått för mig när lillkillen tittat ut

Anonym sa...

Hej Lina!

Är fullkornsris ett nfullkornsris?
yttigt/hälsosamt alternativ? Vilket är bäst (nyttigast, mest näringsrikt): bulgur eller
Vitt ris anses ju ej så nyttigt, det är väl skillnad på fullkornsris?

Tack!

Marica sa...

Hejsan! Inget angående biggest loser. Google is my friend men har inte fått fram någon bra sida om hur jag ska börja om jag funderar på body fitness. Har under två år inte riktigt träna lika mkt men är nu sugen på att satsa på fitness vid sidan av innebandyn. Skulle dock behöva hjäp med lägga upp kost och träning då jag börjar om att gymma på riktigt nästa vecka. Tack för svar. Mvh Marica

Lina Johansson sa...

Anonym2: Välj ett mörkare ris med lång koktid, t.ex. risentas råris, så kan du vara säker på att det är bättre än vanligt vitt. Både näringsmässigt och GI. Bulgur är helt okej, betydligt bättre än cous-cous som är finmalt. Quinoa är också super!

Marica: Låt dig inspireras av olika fitnessbloggar, där finner du mycket information. Regler kring tävlingarna finner du på www.skkf.org.

Anonym sa...

Hej igen!

Tack för Ditt svar!

Men om det bara är fullkornsris och bulgur jag ska jämföra (råris har jag inte alltid tid och råd att köpa då jag är en student som inte jobbar)...

Vilket skulle Du föredra (vad gäller nyttighet, näring, gi etc..) fullkornsris eller bulgur?

Menar Du att det typ inte är någon skillnad mellan fullkornsris och vanligt vitt ris?

Tack!

Lina Johansson sa...

Fullkornsris och bulgur är väl ungefär likvärdigt skulle jag säga. Variation är aldrig fel!
Fullkorn är något bättre än vanligt vitt. Välj så lång koktid som möjligt, då har det mindre påverkan på blodsockret.

Anonym sa...

Tack ännu en gång!

Det får nog mest bli fullkornsris istället för bulgur fastän jag tycker om och föredrar bulgur. Men tyvärr tycker inte magen om bulgur alltför mycket:(

Btw.. Vet Du vad en äggstor potatis väger ungefär och hur mkt kcal den innehåller?


Vad är det egentligen som händer om blodsockret skjuts upp eller liknande? Det verkar ju vara något dåligt pga. att man ska undvika det (undvika äta snabba kolhydrater)..

Lina Johansson sa...

Bulgur innehåller ju gluten, kanske därför din mage inte gillar det?

Jag skulle gissa på omkring 50g. Näringsvärden kan du söka upp på t.ex. www.slv.se och välja livsmedelsdatabasen.

Högt GI innebär att blodsockret höjs väldigt snabbt efter måltiden och orsakar en stor insulinutsöndring för att snabbt sänka blodsockret igen. Detta leder till nya sötsug, ökad fettinlagring m.m. m.m. Långsamma kolhydrater ger ett stabilt blodsocker, mindre påverkan på insulinet och därmed bättre hälsa på alla sätt. Snabba kolhydrater passar bara direkt efter träningen då kroppen kan ta upp sockret utan hjälp av insulin.