Annons

söndag, augusti 15, 2010

Mandelpanerad torskfilé


Torsk (eller all fisk egentligen) är verkligen rena hälsokosten. Rikt på protein och extremt magert, eller det bästa fettet som finns. Jag är dock inte så förtjust i att äta torsken som den är, så idag provade jag att göra mandelpanerade torskfiléer. Jag mixade mandlarna (ca 10g / fiskfilé) tillsammans med lite grönsaksbuljong, örtsalt och peppar till ett grovt mjöl som jag panerade fisken i. Därefter stekte jag dem på medelvärme i kokosolja tills de fått fin färg. Tyvärr ville paneringen gärna lossna så det kanske vore bra att doppa fisken i ägg först. Men gott blev det minsann, och bra mycket nyttigare än vanliga fiskpinnar.

11 kommentarer:

Ousa sa...

Yam tam! Torsk är gott!

Lina Johansson sa...

Jodå, det är helt okej!

Anonym sa...

Hej Lina
Ser supergott ut,måste testa!

Jag läser din blogg då och då och blir inspirerad. Jag tränar mycket själv men inte alls på din nivå eller lika diciplinerat.

Jag skulle vilja fråga dig en sak..jag vet att du ägnar dig åt rådgivning och tar betalt och så. Vill du inte svara så strunta i det bara :)

Jag undrar om vissa saker sätter sig lättare på oss,som alltså gör att vi går upp "direkt"?

Jag kan öka 1 1/5-2 kg på ett dygn! Och då har jag ätit skit som ostbågar och godis!Och när äter sånt så brukar jag jämka med det totala kaloriintaget och då äta mindre mängd kalorier till de andra måltiderna. Jag tycker oftast att det borde gå på ett ut när jag räknar kalorierna men lik förbannat så ökar jag efter såna moffa-kvällar.(går fort ner med späkning men ändå)
Alltså sätter sig vissa livsmedel lättare på oss?
Hälsningar Mi

Lina Johansson sa...

Hej Mi!
Självklart blir vi lättare "feta" av snabba kolhydrater och en massa fett, eftersom det är så otroligt lätt att överäta. Använder vi inte energin så lagras den ju som fett! Det du egentligen upplever är dock en tillfällig vätskeansamling. Kolhydrater binder väldigt mycket vätska i kroppen vilket gör att vi lätt kan öka ett par kilon på en dag och känner oss kanske svullna. Efter någon eller några dagar av normalt ätande så släpper dock överskottsvätskan igen.

John sa...

Ser riktigt gott ut! Håller väl med om fiskpinnarna också. De borde kallas paneringpinnar med okänt innehåll :).

Anonym sa...

1 g Kolhydrater binder 2,7 gram vätska. En viktuppgång i vätska på 2 kg från enbart kolhydrater skulle alltså motsvara 740 g kolhydrater (eller drygt 1200 gram havregryn som exempel). Eftersom salt också binder vatten kan en kombination av salt och kolhydratrk kost leda till att viktuppgången blir 2 kg utan att man får i sig 740 g kolhydrater. Sen är det såklart flera faktorer som spelar in. Stoppar man i sig flera kcal än man gör av med lagras överskottet i fettväven... och äter man en stor mängd kan det hända att magsäcksinnehållet gör utslag på vågen också.

Lina Johansson sa...

Absolut!

Suzan sa...

åååhhh... GOTT!!!!

Lina Johansson sa...

:oP

Hanna sa...

Hur mycket kalorier blir det i en sån filé ungefär?

Lina Johansson sa...

100g torskfilé och 10g mandel ger ca 150-160 kcal.