Annons

söndag, april 11, 2010

Matlagning

Storkok är det enklaste och billigaste sättet att se till så att man alltid har nyttig snabbmat hemma! Nästan varje söndag lagar jag ett par-tre olika rätter som jag laddar upp frysen med i portionspåsar. Bara att plocka fram och micra när det behövs! Micron förstör inte näringsinnehållet i maten mer än någon annan uppvärmning gör, som någon frågade mig om tidigare. Vitaminer är väldigt värmekänsliga och tar lätt skada när vi värmer maten, men anitoxidanter blir istället mer lättillgängliga! En blandning av råa och tillagade grönsaker borde alltså vara det bästa.

Idag blev det ugnsgrillade kycklingfiléer som jag ska ha i mina sallader samt en riktig hälsogryta.

Skär kycklingfiléerna i småbitar och lägg i en ugnssäker form tillsammans med dina favoritkryddor. Idag valde jag curry, basilika och trocomare örtsalt. Om det känns torrt så tillsätt lite vatten. Tillaga i 200 grader ca 20 min.

Grytor är perfekt att göra storkok av! Bara att slänga i lite av varje och passa på att rensa kyl och skafferi ;o) Idag stekte jag upp en rödlök lätt i lite olivolja. Tillsatte krossade tomater och röda linser som fick puttra tills de var tillräckligt mjuka. Under tiden tillsatte jag även riven morot, vitkål, tonfisk, spenat och vitlök. Kryddade med salt, peppar, oregano och basilika.


Sommaren närmar sig med stormsteg nu! Är det fler än jag som tänker bättra på beachformen??? Kontakta mig gärna om du är intresserad av hjälp med personlig kostrådgivning!

2 kommentarer:

Jossan-Wellness by me sa...

Duktig du är!!

Önskar er en skön söndagkväll.
kramar

Lina Johansson sa...

Tack detsamma gumman!
KRAMAR!