Annons

lördag, mars 27, 2010

Fråga kostrådgivaren del 2

Hur ligger det till med ris, pasta och potatis?
Detta är energirika livsmedel som det är lätt att äta för mycket av, främst ris och pasta. Vill man öka i vikt så är det kanonbra basföda, men vill man minska i vikt så bör man hålla sig till små portioner. Potatis och ris (gärna råris) är naturliga livsmedel och är därför att föredra framför pasta som är gjort på vetemjöl. Fullkornspasta är bara marginellt bättre eftersom det fortfarande är gjort på vetemjöl och har samma påverkan på blodsockret som vanlig pasta.
Dessa stärkelserika livsmedel bör man undvika att äta på kvällen, såvida man inte har tränat innan maten.

Vad är bra att äta före respektive efter träning?
Se mina svar från förra frågestunden.

Finns det någon bra skinka/pålägg?
Tyvärr känner jag inte till något pålägg som inte innehåller diverse tillsatser, och då främst de cancerframkallande nitriterna (E250-254). Jag väljer de pålägg som ser godast ut och som har minst konstiga tillsatser, men jag har slutat att äta stora mängder charkuterivaror. 
Edit: Ousa tipsade om Fjällskinka från Ridderheims som inte innehåller några E-nummer. Den ska jag absolut testa nästa gång!

Är bröd nyttigt?
Det är en svår fråga att svara på eftersom det finns en hel uppsjö av olika brödsorter. Det är lätt att äta för mycket bröd eftersom det mättar dåligt. De nyttigaste varianterna är de som är riktigt mörkbruna och kompakta, fullproppade med frön. Läs på innehållsförpackningarna och undvik de som innehåller socker eller sirap. Knäckebröd är väldigt processade och får därmed ett högt GI.
Jag kan t.ex. rekommendera Kung Markattas solrosbröd som har väldigt få ingredienser och dessutom smakar bra.

Vad bör man tänka på om man har magproblem?
Det finns många olika typer av magproblem, men många blir bättre av att undvika de olösliga fibrerna (t.ex. olika sorters kli) som ”river” tarmslemhinnan, och istället få i sig mer av de lösliga, gelbildande fibrerna från t.ex. frukt, grönsaker, havregryn och frön. Även om man inte är intolerant mot gluten eller laktos, så är det många som får mindre besvär när de utesluter mjölkprodukter och gluten. Inflammatoriska tarmsjukdomar kan eventuellt lindras av fiskolja och gurkmeja som båda har antiinflammatoriska egenskaper.

Är banan onyttigt?
Nej banan är inte onyttigt! Banan innehåller mer kolhydrater än övriga frukter, men den är inte onyttig för det.

Vilket är nyttigast av bönor och linser?
Alla baljväxter är nyttiga så välj efter eget tycke och smak! Ju mörkare färg desto mer antioxidanter. Alla baljväxter innehåller dessutom antinutrienter vilket försvårar näringsupptaget, därav dess låga GI. Läs på förpackningarna om du är intresserad av energimängderna, men tänk på att du inte kan jämföra torkade mot ätfärdiga eftersom de suger åt sig väldigt mycket vatten under tillagningen.


Är träningsvärk farligt?
Nu är ju inte detta någon kostfråga, men jag svarar väl ändå.
Träningsvärk är absolut inte farligt. När vi tränar skadar vi alltid muskulaturen och under vilan byggs den upp igen. När vi tränar något vi inte är vana vid eller kör riktigt tungt så får vi lättare träningsvärk, vilket kanske kan bero på att kroppen får arbeta hårdare med återhämtningen. För bästa resultat av din träning så se till att variera dig, lyssna på din kropp och våga vila!

Har du några tips på proteinrik vegetarisk mat förutom keso och kesella?
Testa att blanda keso och kesella med något sött så smakar det bättre, t.ex. fun light, frukt eller bär. Ägg är också ett superbra alternativ om du äter det. Sojabönor är den bästa vegetabiliska proteinkällan. Äter du bara vegetabilier så se till att kombinera olika livsmedel för att få i dig alla essentiella aminosyror. Tycker du att det är svårt att få i dig tillräckligt med protein via maten så finns det även ett flertal olika proteinpulver att välja på.

Varför är antioxidanter bra för oss och varför kan det även vara dåligt?
Vi utsätts ständigt för en massa fria radikaler, bland annat från syret vi andas, hård träning, rökning, solstrålning osv. De fria radikalerna är väldigt reaktiva ämnen som angriper allt de stöter på och skadar våra vävnader. Antioxidanterna reagerar med de fria radikalerna och inaktiverar dem så att vi tar mindre skada. Rent logiskt borde det därför vara bättre ju mer antioxidanter man proppar i sig, men det verkar inte riktigt vara så. Att överdosera antioxidanter genom t.ex. c-vitaminbrus eller andra tillskott kan istället öka de fria radikalerna! Det bästa skyddet mot fria radikaler får vi genom att äta så mycket antioxidanter som möjligt i sin naturliga form, dvs genom maten. Ju mer färgstark maten är desto mer antioxidanter av olika slag.


För personlig kostrådgivning, kontakta mig via Fitness by Lina
Prislistan har justerats 2010-03-27


8 kommentarer:

Ousa sa...

Det finns en bra skinka enligt mig. Ridderheims har lanserat Fjällskinka utan E-nummer. Det finns kokt och rökt, på ICA butiker (delikatessen). Den smakar kanonbra och inte alls konstigt.

Lina Johansson sa...

Det lät intressant, måste jag kolla upp! Tack för tipset :o)

sophia sa...

DunderKul med frågestunder ! Intressant och höra om olika tips för att komma åt de bästa i hyllorna i våra matvarubutiker!

Ida sa...

Tack tack.

Mahlin R sa...

Hej Lina!
Först vill jag säga tack för en kanon bra blogg! Finner massa intressant läsning och blir motiverad som tusan att träna=) E sjuk för tillfället så det e bara att uthärda vilan tills kroppen e frisk och stark igen.
E lite nyfiken på hur du mäter din puls? Har sett att du skriver ner det. Hur räknar du ut det? vad bör man ligga på för % vid tex fettförbränning resp förbättrad uthållighet?
Jag tränar styrka och en hel del löpträning själv men har aldrig använt mig av puls-mätning och e lite sugen på att testa. Min vilopuls på morgonen vet jag iaf att den ligger runt 56.
Tacksam för svar.
Mvh/Mahlin!

Lina Johansson sa...

Tack Mahlin :o)
Jag har en pulsklocka från polar som jag använder när jag tränar. Bra fettförbränning har man när pulsen ligger kring 75% av sin maxpuls. Där tränar du även konditionen såklart, men för att förbättra konditionen så är det bra att pressa sig ännu hårdare än så ibland, uppåt 90% av max. Intervallträning är grymt!
Krya på dig!
Mvh Lina

Anonym sa...

Jag tycker det är kanonbra att vi som är lite sämre på kost kan fråga någon som är duktig ;) Jag ska börja räkna kalorier för att se om jag kan förbättra formen lite inför sommaren. Nu undrar jag hur man räknar energivärde på ris, pasta osv. Hittade en tabell på fitnesstidningens hemsida, där kan man räkna på råris. Men ska jag räkna DL i kokt eller okokt ris? För det blir ju betydligt mer när man kokat, så kalorier skiljer betydligt! Jag är lite trög ;) tänkte äta 1.5 dl kokt råris o vill ha ut kalorimängd för det.

Lina Johansson sa...

Tack själv :o)
När du ska räkna på kalorier så är det alltid den råa vikten du ska gå efter om det inte står något annat angivet. Vikt och volym ändras ju ofta en hel del som du sa. Pasta och ris blir betydligt tyngre när man kokar det, medan t.ex. kyckling blir lättare eftersom vätskehalten krymper när man tillagar den.
Mvh Lina