Annons

tisdag, april 28, 2009

Minidieten igång

Jag smygstartar min lilla Aktins-diet redan idag, även om vi har de första proverna imorgon. Ska komma fastande till skolan, ta prover, äta en gemensam frukost och sen ta samma prover igen några gånger för att se hur maten påverkar värdena. Jag är lite osäker på vilka parametrar vi kan kolla, men jag tror det blir blodsocker och triglycerider i alla fall, hoppas på kolesterol också. Igår efter lunch hade jag ett blodsocker på 4,7 mmol/liter, helt normalt även om jag inte var fastande. Kollade mått och vikt imorse, har gått upp en del sen tävlingen kan man ju säga, 56.4 kg. Hoppas det mesta är vatten! Jag har ju ätit betydligt mer kolhydrater och de binder vätska. Men givetvis är det fett jag har lagt på mig också, tyvärr. Mer mat, godis och knappt någon träning gör ju sitt...

Energin börjar komma tillbaka nu så det är nog dags att komma igång med träningen igen. Jag tror inte att jag blir piggare i vare sig kropp eller knopp för att jag väntar längre, jag behöver min träning för att må bra! Men givetvis kommer jag att ta det lugnt i början och låta kroppen vänja sig innan jag ger mig på de riktigt tunga vikterna. Tänkte faktiskt cykla bort till gymmet nu för ett pass :o) Sen hem igen för klientjobb, plugg, jobbsökande och in till Malmö för att jobba i gymmet ikväll. Full rulle!


Dagens Atkins-frukost

14 kommentarer:

Johanna sa...

Åh vad spännande! Jag provar ju att vara vegan i 30 dagar och det är så roligt att se hur kroppen reagerar. Det blir rätt mycket kolhydrater, men jag försöker göra bra val där. Lycka till med Atkinstestet!

Anonym sa...

Hej Lina!
Fick för mig att du redan jobbade som biomedicinsk analytiker? Har jag fått allt om bakfoten?!(tänkte på att du skrev; dags för jobbsökande)

Kramar till dig!
Daria
ps jag efterlyser bilder på supersöta Leo, hur mår missen?=)

Lina Johansson sa...

Johanna: Kul! En av de andra tjejerna i gruppen kommer köra vegan :O) Tack detsamma!

Daria: Nej, jag är inte BMA, har en magister i farmacevtisk biovetenskap. Jag var forskarstuderande innan men har hoppat av eftersom jag inte tyckte det var nåt för mig. För tillfället pluggar jag näringsfysiologi, jobbar med mitt eget företag och söker jobb ;O)
Leo mår super, ska försöka fixa nån bild på honom snart :O)

Kramar Lina

Anonym sa...

Trodde du behållit forskartjänsten till en viss procent?

Kattis sa...

Hej lina
Jag är lite nyfiken på resultatet av de där probiotiska produkterna. Jag dricker själv mycket proviva (fruktdryck)o tycker att den är toppen hade varit roligt att se vad era studier visade kring denna produkt o även de andra!
Kram Kattis

Ebba sa...

Spännande =) Hoppas att den flyter på bra!

Anonym sa...

Nu har jag blivit inspirerad och valt att köpa mina proteinpulver hos styrkadirekt, vanilj och äpple och citron-kvarg blev det, ska bli spännande, hoppas de smakar mumma :)

Danielle sa...

Hej Lina, jag har lite frågor om din träning. Hur länge har du tränat? Hur lång tid tar det för dig att bygga upp musklerna inför en tävling? Hur länge har du tränat? Vad har du för tips för att bygga muskler som tjej? Äter du mycket kosttillskott? Oj, det var inte meningen att det skulle bli så många frågor. Jag har bara blivit så intresserad av fitness sedan jag läst om dig och några andra tjejers bloggar! Hoppas på svar snart! Kram

Cicci sa...

Frukost som mer såg ut som lunch, fast det såg gott ut! Vad säger Atkins om proteinoulver & sådant då?

Lina Johansson sa...

Anonym: Feb-mars jobbade jag på 60% men sen kom jag in på näringsfysiologi-kursen och tog 100% tjänstledigt. Har dock inga planer på att återvända.

Kattis: Jag har inte märkt någon bättring av magen under den här veckan, men det ska bli roligt att se vad odlingarna visar!

Ebba: Ja, tack ;o)

Anonym: Mina favoriter :oP

Danielle: Musklerna finns där hela tiden, det är bara fettet man tränar bort inför tävlingarna. Dieterna brukar jag hålla på med ca 4 månader. Jag har en bakgrund som elitgymnast och har styrketränat seriöst ca 4 år.
Ät ordentligt, särskilt protein, och träna TUNG styrka! Det tar tid att bygga upp sig! Jag äter proteinpulver, fiskolja, vitaminer och lite extra i perioder, men det är absolut inget måste!
Lycka till!

Cicci: Ja, det blev samma till lunch ;o) Gott! Proteinpulver är helt okej, de har ju tom sina egna bars och sånt! Så länge man undviker kolhydrater.

//Lina

Ulrika sa...

Hinner värdena ändra sig signifikant på bara ett par veckor? Intressant att testa i vilket fall som helst. Jag ångrar lite att jag inte testat mina värden på mina dieter jag testat för magens skull. Då hade jag kunnat se skillnaden mellan lågfett-högkolhydrat och stenålderskost och kunnat jämföra med nu när jag äter rätt normalt.

Har ni diskuterat något kring signifikansen av de olika varianterna på kolesterolmått?

Lina Johansson sa...

Det återstår att se. Vi gör det bara för en kul grej så det spelar egentligen ingen roll vad det visar. Inget vetenskapligt test precis ;o) Men det är ju roligt att testa sig själv lite! Jag skulle också gärna kollat sånt under mina tävlingsdieter.
Kolesterol mätte vi aldrig eftersom det krävdes betydligt mer blod för det. Vi tog bara glukos, urea och triglycerider, fastande samt några gånger efter frukosten. Blir samma procedur om 2½ vecka.

Hoppas att din mage mår bra!
Kram Lina

Anonym sa...

En liten fråga, var kan man göra en fettmätning? Jag har kollat med ett par gym i stan (Örebro), men utan resultat.

Tack för en grym blogg!

Lina Johansson sa...

Det brukar i princip bara vara på gymmen så tyvärr kan jag inte komma med något bättre tips. Möjligtvis att du kan få göra det på någon vårdcentral/sjukhus, men det kostar säkert en del.

Tack ska du ha!