Annons

torsdag, april 16, 2009

Hitta balansen

Träningslusten börjar faktiskt återvända så smått, men kroppen känns långt ifrån återhämtad. Jag var ute på en 60 min lugn morgonpromenad idag och bara det kändes lite tungt... Men annars känner jag mig i alla fall rätt så pigg och glad :o) Bara att ta det lugnt i alla fall veckan ut, så får vi se om gymmet lockar sen. Blev sugen på att springa idag när jag såg en massa andra löpare, men det får vänta lite. Och något Göteborgsvarv blir det inte för min del i år. Känns ju lite trist när man är anmäld, men det skulle sabba min kropp totalt om jag pressade mig själv till det nu. Jag har problem så det räcker med höft och rygg, och jag behöver låta min kropp återhämta sig nu.

Jag har samlat på mig en hel del vätska efter tävlingen och magen protesterar en del mot den nya maten, men det går snart över. Jag ser till att äta så mycket bra mat som möjligt, gärna ekologiskt för att undvika en massa tillsatser. Det slank ner lite godis strax efter tävlingen men därefter har jag faktiskt inte haft några sånna sug. Såhär precis efter en lång diet så är det svårt att ställa om sig och börja äta "normalt" igen. Hitta en lagom nivå för just mig och undvika allt eller inget tänket... Det är något som jag måste jobba med nu, att hitta min balans där jag mår bra, känner mig pigg och stark, utan att för den delen rusa upp i vikt. Visst måste man tillåta sig att gå upp en del efter tävling, men jag tycker inte att det ska behövas mer än 5 kg på min lilla kropp.

Passar på att tipsa om förra avsnittet av fitness & figure talk radio som tar upp just ämnet offseason-formen tillsammans med figure-proffset Huong Arcinas.


Chili con carne
400g 5% nötfärs
1 riven morot
Hackad vitkål
1 burk kidneybönor
400g krossade tomater basilika
salt, peppar, vitlök, chiliflakes

Vi åt röran tillsammans med en klick minikeso och sockerfri ketchup. Riktigt gott!

10 kommentarer:

Anonym sa...

Låter som du börjar finna balansen, eller i alla fall vägen dit :) vad brukar du väga normalt offseason?

Lina Johansson sa...

Ja, det är dags att ta tag i det på riktigt nu känner jag :o) Känns skönt att inte ha någon ny tävling planerad utan jobba med min offseason-form och trivas med den istället. Det var längesen jag var riktigt offseason, men runt 56-59 kg har jag väl legat på då. Siktar på att hålla mig runt 54-57 nu.

Bella Eklund sa...

Underbaring, förstår helt klart att det måste vara frustrerande att hitta den där balansen när det gäller att käka "normalt" och balanserat efter två tuffa dieter på så kort tid. Det är inte alls konstigt. Låt det bara få ta tid och stressa inte, kroppen hittar nog sin balans efter en kort tid. Bara du mår bra så!!
Kramar Bella! :o)

Lina Johansson sa...

Tack raring!! Det gäller nog bara att ha lite is i magen och inte stressa upp sig, så kommer balansen av sig själv =)
KRAM!

Denicé sa...

Va hittar du sockerfri ketchup!!! Jag har letat som en gris efter det!
Å i vilket märke är den.
kram banan i innerstan ;)

Lina Johansson sa...

Ja felix verkar ha slutat med sin, men Hemköp och Willys har från sina egna märken :o)
Kramelikram!

Anonym sa...

Hej Lina
Jag jagar en start till GBG varvet, såg att du skulle hoppa över detta.
Har du lust att sälja din start?
Johanna.

Liza sa...

Härligt att träningslusten kommit tillbaka!
själv känner ja bara att ja e rejält trött på de nu.. vill bara sluta dieta o börja äta..=) har ätardag på söndag.. eller iaf äta lite mer så kroppen får lite mer energi.. går på sparlåga nu... sista tävlingen den 25:e sen blir de andra bullar..;)

KRAM på dej vännen

Anonym sa...

Hejsan! Läser din blogg hela tiden och tycker den är grymt inspirerande, du verkar verkligen ha massor av kunskap kring det här med kost och träning. Jag har bara en undran som jag gått och grunnat på länge, varför samlar man på sig vätska under dieten som ni skriver om?

Lina Johansson sa...

Johanna: Jag skulle gärna låta dig ta min plats, men det är tydligen inte tillåtet...

Liza: Ja det känns skönt att vara på väg tillbaka =) Förstår att du är trött och hungrig tjejen, men det är inte långt kvar nu! Kämpa sista biten så får du njuta riktigt mycket sen ;o) Kram!

Anonym: Tack ska du ha =)
Att man samlar på sig vätska under själva dieten beror ofta på överträning och stress. Just efter tävlingen är det kroppens reaktion på den vätsketömning man gjort inför tävlingen. När man äter så mycket mer kolhydrater och salt igen så binder man på sig en massa vatten och det kan ta ett antal dagar innan kroppen hittat den rätta balansen igen.