Annons

måndag, januari 12, 2009

Sötningsmedel

Många är emot det, helt övertygade om att det är livsfarligt. Själv tycker jag mest att det är skrämselpropaganda från sockerindustrin (och aftonbladet...) Så länge det inte finns några bevis på att det faktiskt är skadligt i normala doser så är det mitt självklara val istället för socker. Jag ser ingen som helst anledning till att inte använda det då jag aldrig märkt något negativt. Jag dricker light läsk och saft, jag har det på gröten, i teet, ja i allt som man vill ha en söt smak på helt enkelt. Jag väljer sötningsmedel framför socker alla gånger, men det är självklart upp till var och en. Enda nackdelen jag kan se är att det blir inte lika bra att baka med då värmen tar bort mycket av sötman. Vissa påstår att det ökar sötsuget men det har jag heller aldrig känt av. Skulle i så fall vara av sockerfritt godis, men då tror jag det handlar mer om att man vill ha något gott att tugga på. Det är väl ofta något man tar till då man redan är sötsugen.

De sorter jag gillar bäst är dessa:

Hermesetas Strö för bakning och matlagning
Lättströ istället för strösocker, baserat på aspartam, acesulfam K och maltodextrin. Innehåller även en del fibrer och ger därför färre kalorier än övriga sötningsmedel i samma kategori. Du använder samma volym som med socker men det väger betydligt mindre och ger 90% färre kalorier! Detta har jag på gröten, i mina proteinpuddingar, till pannkakor m.m.

Hermesetas Gold SweetenersFor sweetening tea and coffee
I mitt te har jag en sån här liten prick ;o) Den motsvarar en tesked socker men ger inga kalorier. Ren natriumsackarinat.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Mmm, folk pratar ofta om att de undviker sötningsmedel för att det är onaturligt och kan vara skadligt. Ingen tänker på hur onaturligt och processat raffinerat socker faktiskt är, och hur skadligt DET är för våra kroppar! Jag håller med dig, Hermesetas är det bästa=)
//Thess

Lina Johansson sa...

Håller helt med dig Thess! =)
Kram!

Jen sa...

lite tråkigt att det ska vara så dyrt med sötningmedel här i sverige,
åker man till frankrike kan man köpa en förpackning med 1000st för endast 1€ medan här får man betala runt 40kr

kram

EmelieJosefin sa...

Superspännande blogg! Bra tips och annat intressant.

Lina Johansson sa...

Jen: Där ser man! Men så fasligt dyrt tycker jag ändå inte att det är, det räcker ju väldigt länge.

EmelieJosefin: Tack ska du ha!

Sonja sa...

Hej Lina, jag tror det finns två sidor på det hela. det finns studier att sötningsmedel är cancerogena, memn det gjordes på möss och i rätt höga doser. så man måste ta det med en nypa salt.
jag är inte mot det, men gillar oftast inte smaken. vissa godis är helt underbara, sötningsmedel i gröten smakar sk...tycker jag. man måste bestämma själv. men å andra sidan finns det inga bevis ÄN att de är inte farliga....
har en bra kväll, kram, Sonja

Lina Johansson sa...

Ja precis, det är väl rätt självklart att det inte är hälsosamt med 100% aspartamlösning som de la råtthjärnorna i... Knappast de doserna man sätter i sig!
Givetvis är det bästa att låta bli helt, men så länge man håller sig till rimliga mängder så är det nog ingen fara oavsett vad de skulle upptäcka.
Tack detsamma!

Anli sa...

Det jag har fått lära mig om aspartam & asulfam K är att aspartam delar sig i kroppen och har visat sig vara cancerogent på råttor, men i höga doser för deras små kroppar vilket inte kan jämföras med en människa i mina ögon.
Asulfam K däremot är som att svälja en stenkula och kissa ut en stenkula, den har samma form utanför som inuti kroppen.. Rätta mig om jag har fel :)

Jag kör oxå på hermesetas när jag vill söta, tycker det funkar jättebra :)

Lina, jag gillar verkligen din blogg! Lycka till med träningen och kommande tävlingar!

Lina Johansson sa...

Tror det kan stämma rätt bra ;o)
Tusen tack, blir så glad att ni gillar det jag skriver!