Annons

tisdag, januari 06, 2009

Rehab

Skulle kanske inte varit så kaxig innan och sagt att jag var pigg... Redan under passet började jag känna hur energin dalade och i bilen på vägen hem höll jag på att somna. Helt slut!
Det var mycket folk på gymmet idag och jag hade svårt att fokusera. Det blev ganska mycket träning för axlarna samt en del för bröst och mage. Kände mig inte speciellt stark och fick inte den där grymma kontakten heller, men jag lyckade ändå trötta ut axlarna ordentligt. Kanske lite dåligt återhämtade sen rehaben häromdagen, inte meningen att de passen ska ligga så nära egentligen. Jag ser fram emot att komma in i mitt nya tränings- och kostupplägg ordentligt och känna efter hur det fungerar.

Innan passet körde jag lite punktmassage av axel och höft med en tennisboll. Lägger mig på golvet med bollen under mig och låter den pressa mot de ömma punkterna. Jäklar va ont det gjorde! Hittade verkligen de rätta punkterna i axeln idag, verkar som det är latsfästet, känns liksom in under baksida axel och ner i armhålan. Jag har markerat med svarta streck i bilden var jag har mina problemområden, men det blev visst på fel sida, det är ju höger jag har ont i ;o) Misstänker alltså att det är latissimus övre fästen och säkert även rotatorcuffen, samt gluteus medius. Musklerna känns liksom aldrig riktigt avslappnade, de spänner och gör ont, vilket begränsar mig både under träningen och till vardags. När höften är riktigt jobbig så spänner det även upp i höger ländryggshalva. Jag känner mig ofta lite sned och har fått bäckenet justerat ett flertal gånger hos naprapat och idrottsmassör, men det hoppar tillbaka så lätt igen. Höger axel är också en aning framåtroterad, säkert till viss del pga dålig hållning framför datorn tidigare. Jag har även testat akupunktur i dessa områden men jag vet inte om jag tyckte det gav så värst mycket.
Just nu går jag inte på några behandlingar utan försöker på egen hand med rehabövningar, massage och stretch. Jag har inte problem med korta muskler, är snarare överrörlig sen gymnastiken. Har ni några bra idéer på vad jag kan göra för att bli av med besvären så skulle jag bli jätteglad! Vill inget hellre än att bli bra!

15 kommentarer:

Anonym sa...

Hur är det med dina ben, är höger och vänster lika långa? En liten längdskillnad gör mycket för bäckenställning och överkropp. I så fall vore det en idé att prova ett extra skoilägg! /Marie

Lina Johansson sa...

Längdskillnaden var väldigt liten och försvann när bäckenet justerades, enligt naprapat och idrottsmassör. Jag testade inlägg ett tag men det hjälpte inte.
Bra tips annars, tack!

Lene sa...

Jag har haft liknande problem som du har, fast vänster sida (jag är vänsterhänt dessutom). Höll också på med gymnastik samt dans i yngre ålder och har styrketränat fram tills jag var 25 (ca 5 år sedan). När jag slutade med styrketräningen blev problemen långsamt bättre för att såsmåningom försvinna helt.

Jag hade en läkare som sa något i stil med att "vissa är inte gjorda för styrketräning". Jag blev jättesur då! Nu behöver du ju säkert inte sluta upp med styrkan men kanske läge att se över belastningen. Jag vet ej hur tungt du kör osv men kan vara ett tips ändå. Det behöver säkert inte motverka din fitnesskarriär. Det viktigaste är ju ändå att man inte går omkring och har ont nästan dagligen, för då är något fel.

Lene

Ebba sa...

Låter som jag ungefär! Har ont på nästan samma ställen som du.. Inte kul! Mitt ena ben är iofs längre än det andra, så jag antar att mina problem har lite med det att göra.. Hoppas att det löser sig för dig =) Kram!

Lina Johansson sa...

Lene: Ja läkare är roliga... Mycket därför som jag sällan går till någon. De gör det ofta så enkelt för sig.
Självklart kan man dra på sig mycket skada med felaktiga tekniker och för tunga lyft, men jag tror inte att det är någon fara för min del. Jag väldigt noga med mitt utförande, kör inte tyngre än jag klarar av och tränar mycket rehab.
Skönt att det hjälpte för din del och hoppas att du fann någon annan träningsform som du gillar!

Ebba: Ajdå, inget vidare... Ja vi får hoppas att vi båda blir bra tjejen!

Kram!

Johannes sa...

Läste att du punktmasserar med tennisboll, det gjorde jag också tidigare. Jag tänkte bara tipsa om en blackberry massageroller, en rund kula som man masserar med, ett plus är även att man kan ha den i vatten, så du kan få den varm eller kall. Du kanske sett sån tidigare men annars ett tips bara, sök på " blackberry massage roller" eller något så ska du nog hitta, kostar nog strax under hundralappen...

Mvh Johannes

Lina Johansson sa...

Ja en sån har jag! Långt inne i garderoben ;o) Tycker inte att den hjälper så mycket att rulla med, men kanske om man lägger sig på den... Får testa, fast jag tror den är för hård.

Jen sa...

Kan du inte lägga upp din nya kostplan på bloggen sen :)

Lina, tänkte fråga dig, brukar det vara struligt att beställa tillskott från styrkadirekt?
de har krånglat jättemycket och det går inte att nå dem under telefontiden, är lite besviken för jag har fått fel faktura osv

kram Jen

Lina Johansson sa...

Jen: Nej, det behåller jag för mig själv ;o)

Vi har aldrig haft några problem. Jag skulle gissa att de har haft ledigt nu över jul och nyår. Prova ringa nu igen! Hoppas det löser sig!

Jen sa...

Hej igen

nej ,jag har försökt hela förmiddagen, de ska ha telefontid från 10-14 men de svarar inte
och min faktura stämmer inte :(
vet inte vad jag ska göra, känns nästan som att de inte är ett så seriöst företag :(

kram

Lina Johansson sa...

Jag skickar ett mail till dem och ber dem ordna upp det!
Mvh Lina

Anonym sa...

Hej.
Jag har haft samma problem som dig med överrörlighet och ett bäcken som gärna vill flytta sig.
Fick ha ett bäckenstabiliseringsband dygnet runt iflera veckor,provas ut hos sjukgymnast.
Har även tränat de djupa rygg och magmusklerna,de invärtes och fick även här hjälp av sjukgymnast då det är små och precisa rörelser som krävs.
Sedan har jag stretchat väldigt lite då jag är superöverrörlig för att tajta till musklerna som håller bäckenet på plats.
Hoppas du fick något råd som passar.

Lina Johansson sa...

Det lät intressant! Tack för dina tips!

//Lina

Josefin sa...

prova den ryska spikmattan, den gör undervärk. en jag känner hade diskbrok och slapp mkt av problmen p.ga av den.. jag läser till medcinsk massageterpeut i malmö. komplementärmedcinska högskolan, du kanske känner till den? om du vill ha en sån matta så säg bara till!

Lina Johansson sa...

Oj, det lät scary! ;o) hihi