Annons

söndag, januari 11, 2009

Ostkaka!

Jag hade en burk keso som jag behövde använda så jag slängde ihop en ostkaka. I normala fall brukar jag använda ca 200g mini-keso, 1 ägg och 2-3 äggvitor samt lite vaniljprotein. Idag blev det nästan 500g mini-keso, 2 ägg, 4 vitor, ca 1 msk proteinpulver och en knapp dl fiberhavregryn till oss två. Bara att röra ihop allt, hälla över i en ugnssäker form och grädda i 200 grader 20-30 min.
Det blev supergott med pepparkakskrydda, hallon och sötningsmedel till!

8 kommentarer:

Jen sa...

ser jättegott ut, kanske ska man testa laga egen ostkaka, brukar annars köpa "light" varianten
är det hypro du använde i receptet?

kram

Kristine sa...

Åh, det såg gott ut! Du är jätteduktig som ger dig på ännu en deff mot SM, det skall bli kul att följa dig. Kram

Anonym sa...

mmm god idé! måste prövas :)

Jossan sa...

Mumsigt!!
Kram tjejen

Lina Johansson sa...

Jen: Ja den är också god, frödinges light. Men gör man en egen så kan man slippa kolhydraterna om man vill, och onödiga tillsatser :o)
Nej den här gången använde jag naturellt vassle, men det går bra med vilket som.

Kristine: :oP Tack!

Anonym: Gör det!

Jossan: :oP hihi

KRAM på er!

jen sa...

underviker du kolhydrater i kosten?
ska prova göra en sån ostkaka, din såg så underbart smarrig ut :)
vilket naturellt vassle tycker du är bra att ha i bakning osv ?

kram

Lina Johansson sa...

Nej inte alltid, men t.ex. kvällstid.
Det går bra med vilket som! Finns t.ex. self micro whey actve.
Lycka till med baket!

Anonym sa...

Det blev jätte smarrigt! Pepparkakskrydda å sötningsmedel hade jag inget av men blev ändå jätte nöjd, tack för ditt recept.
Utseende 5/5 och smak 4/5, denna ostkaka blir helt klart ofta under Deffen jag är i nu.
PS: lycka till med SM
//MVH en tacksam matälskare