Annons

lördag, december 13, 2008

Underbara scones

Det lockade inte med en morgonpromenad till ICA för att köpa frukostbröd idag så jag bakade scones istället. Jag använder aldrig något smör i mina utan kör med lättkesella istället, och byter ut det mesta av mjölet mot havregryn. Så här gjorde jag idag, supergoda!!!

2 scones-kakor
1 dl havregryn
1,5 dl fiberhavregryn
1 dl dinkelmjöl
0,5 dl kruskakli
0,5 dl linfrön
2 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
1 riven morot
1 burk lätt kesella
1-1,5 dl vatten

Calle fick dessutom solrosfrön i sin och till mig själv blandade jag i hackade nötter och russin. Tryck ut 2 till kakor på en plåt med bakplåtspapper och grädda i 225 grader 10-15 min. Mums!

5 kommentarer:

Liza sa...

mm vad gott de ser ut=) ja älskar o baka ja med o borde kasnke baka lite bullar ja med.. alltid godare när jag gör de själv..

Hur känns de nu efter tävlingen?? någon ny på g eller? kramis

Anonym sa...

Linda - en bra dag börjar med ett inspirerande inlägg på din blogg. Sjysst med lite smaskiga recept! Är en skeptisk bagare, men måste nästan prova dina scones. Tycker jag fått sådant flyt i träningen sedan jag började läsa din blogg. Har visserligen två bra manliga träningskompisar på jobbet, men kvinnliga förebilder är det tunnsått med.
Trevlig Lucia! //Anna

Lina Johansson sa...

Liza: Visst är det godare med hembakat! Och då vet man precis vad det är i dessutom =)
Det känns bra, jag är så nöjd! Men givetvis vill jag förbättra mig så nu blir det snart hårdkörning med styrkan igen och sen förmodligen tävling igen i april =)

Anna: Gud vad roligt att höra! Jättekul att jag kan inspirera dig så!

Kramar Lina

Anonym sa...

Hej Lina.. Sconsen verkar supergoda och kommer att testa receptet imorgon. Men menar du 1 burk lättkesella ?? tacksam för svar :)

Lina Johansson sa...

Ja precis, 1 burk à 250g.
Hoppas du gillar dem :o)