Annons

torsdag, december 11, 2008

Lussebullar

Det hanns inte med något lussebullsbak igår och jag har inte bestämt hur jag ska ha mitt recept än, men jag utgår ifrån Tastelines och nLifes lättare varianter. En del mjöl tänker jag byta ut mot sojaprotein och naturellt vassleprotein. Jag lägger ut mitt recept sen, jag lovar! Men var inte rädda för att experimentera lite på egen hand, det är så man lär sig ;o)

Nu så, här har ni mitt recept!

50g jäst
0,5 l minimjölk
2 msk rapsolja
1 burk lätt kesella
1g saffran
1 tsk mineralsalt
1,5 dl flytande acacia honung (2 dl om man vill ha dem lite sötare)
0,5 dl linfrön
0,5 dl vetegroddar
1 msk fiber husk
2 dl sojaprotein
2 dl naturellt vassleprotein
10 dl vetemjöl + lite extra till utbakningen
1 ägg till pensling

Lös upp jästen i ljummen mjölk och blanda sedan ner de övriga ingredienserna, mjölet sist. Knåda ordentligt. Låt jäsa övertäckt ca 40 min. Forma till bullar och jäs ytterligare 30 min. Låt dem gärna va lite klibbiga så blir de inte torra sen. Dekorera ev med russin och pensla med uppvispat ägg. Grädda i 250 grader 6-8 min.

Jag blev helnöjd, supergoda!!!


Mina enkla, goda och nyttigare lussebullar samt Kiviks glöggar som jag spanade in redan innan tävlingen. Rätt söta, men kul smaker. Gillar även Tindras sockerfria glögg!

12 kommentarer:

Anonym sa...

Vad har du för planer nu Lina? Brukar det bli att man går upp till samma vikt som innan dieten?

Lina Johansson sa...

Vanligtvis går man upp allt igen, ibland tom mer. Jag känner dock inte att jag vill gå upp så mycket igen då den formen jag hade när jag började dieten var sämre än jag anser nödvändigt. Det gäller att hitta en balans där man kan äta och träna lagom, och även må bra såklart.
Om jag bestämmer mig för att tävla i april så blir det dock diet igen i januari.

Anonym sa...

Borde det inte vara perfekt att tävla i april igen då du redan är i bra form och kan ta det lugnt ett tag och sen köra igång på ett bättre utgångsläge och slipper stressa och därmed kanske kan bli snäppet "bättre", slå dig själv alltså :)

Lina Johansson sa...

Jo precis, det är det som är tanken ;o) Siktar på 2 kg hårdare då ungefär.

Linda Byström sa...

Hej tjejen ..... VILKEN UTSTRÅLNING du har på scen, det bara lös om dig. Kramar

Lina Johansson sa...

Tack Linda ;o) Jag hade ju så himla kul!!

Sashli sa...

Hej!!
Ett stort grattis till din prestation Lina!

Genom att sett alla bilder från helgens tävling suger det enormt i magen efter att stå på scen igen :)

Ha en trevlig helg och mysig Lucia!

Kram
Sashli

Lina Johansson sa...

Hej Sashli! Det var längesen! Tack så mycket =) Vore kul om du tävlade igen gumman!
Önskar dig också en mysig Lucia!
Kramar!

karin sa...

Snyggt med ny design på bloggen!

Lina Johansson sa...

Tack ;o) Kände för att fräscha upp den lite!

enkickboxares sa...

Ja vad kul! Jag ska testa ditt recept. Jag är galen i bullar, och så här års måste man ju äta lussebullar. Va bra att du kom med ett nyttigare recept, då kanske man kan sänka 3 bullar med gott samvete!

läcker blogg förresten. jag hittade den på bloggtoppen. snygg design och rolig text!

tack för receptet!

jag kommer kika in lite då och då för jag tycker att du har en bra blogg.

Lina Johansson sa...

Välkommen hit! Jätteroligt att du gillar min blogg!
Hoppas att lussebullarna faller dig i smaken ;o)