Annons

lördag, december 20, 2008

Bättre alternativ

När vi äter tacos numera så använder vi Santa Marias organiska kryddmix och bröd. Inte bara för att de är organiska, den här kryddmixen har dessutom betydligt bättre innehåll än den vanliga! Jämför själva nästa gång.
Organic Taco spice mixOrganic Multigrain Tortilla
Organic Taco Spice Mix har en väl avvägd balans och styrka. I den typiska mexikanska kryddblandningen ingår ekologiskt odlad lök, vitlök, paprika, tomat och oregano. Vi drar ner både socker- och salthalten i produkten. Socker från 27% till 7% och salt från 25% till 15%.
Organic Multigrain Tortilla är en fiberrik tortilla bakad på bla ekologiskt stenmalet rågmjöl, havremjöl, surdeg av råg och krossade linfrön.


Så här i jultider brukar det slinka ner en hel del fet mat och socker i alla dess former. Givetvis ska man unna sig lite gott, men ät med måtta! Och dra med er familjen ut på några uppfriskande promenader eller kör ett pass på gymmet också mellan varven. Det kommer ni alla att bli piggare och gladare av!
Lite fräscha alternativ på julbordet är heller aldrig fel! En julig sallad gjord på strimlad vitkål, apelsin och valnötter kommer bli en favorit i repris hos oss. Gör nog en variant med rödkål, äpple och nötter också. Och jag har bakat eget grovt bröd med nötter och torkad frukt. Utgick ifrån detta receptet men bytte ut det mesta av vetemjölet mot fiberhavregryn och dinkelmjöl. I en limpa hade jag hasselnötter, aprikos och lingonsylt, i det andra massor av valnötter och några russin. Sååå gott!

Lätt hälsolimpa

4 kommentarer:

Jen sa...

gillar dina mat-tips och recept
skulle du inte kunna ha sånna inlägg oftare, jag är fruktansvärt dålig på vad som är bra kost och dålig :(

kram Jen

Lina sa...

Hej!
Jättebra tips! Ska absolut testa dem under julen.
Kika gärna in på min blogg http://vildljus.blogg.se
Ha en fin jul! / Lina

Cicci sa...

Det brödet har jag också bakat förut, det är verkligen supergott!

Lina Johansson sa...

Jen: Vad roligt, då ska jag absolut dela med mig av mer sånt! Tror det är fler än du som uppskattar det ;o)

Lina: Hoppas du gillar det! Tack detsamma!

Cicci: Ja visst är det! Längtar tills vi tar upp det ur frysen ;o)