Annons

torsdag, oktober 16, 2008

Redan torsdag!

Herregud vad dagarna rusar iväg här! Igår kände jag mig helt förvirrad över vilken dag det var. Skönt när man har en massa labbande på jobbet, tiden går så fort och man får sina tankar på annat håll. Visst kan det vara stressigt också, men har man bara koll på vad man ska göra så kan det vara rätt meditativt att pipettera och sånt ;o)

Idag var det inte speciellt roligt väder när jag gick upp vid 5, men jag ville verkligen få komma ut ändå. Jag är så trött nu om morgnarna och det är så skönt att få komma ut i friska luften då istället för att sitta och halvsova på cykeln samtidigt som man försöker hålla ett bra tempo ;o) Gick en morgonpromenad på 80 min, slapp regnet som tur var. Det känns verkligen att kroppen är trött och hungrig nu, men det är bara att jobba vidare! Motivationen känns i alla fall bättre nu :o) Som tur är så känner jag knappt av hunger eller sötsug när jag går på diet, det märks snarare på svajande humör och energinivåer... Får jag bara äta min mat i rätt tid så är allt frid och fröjd, men självklart tär det på en att träna så otroligt mycket samtidigt som energiintaget är minimalt. Prestationen i Body Fitness ligger mest i vägen till scenen, snarare än under själva tävlingsdagen. Den dagen svävar man mest på moln, hög på kolhydrater och fixad från topp till tå ;o)


8 kommentarer:

Sonja sa...

tjo, just nu är det inte roligt att stiger upp - mörkt och kallt. jag kom total genomblöttat till jobbet & gymmet imorse...
snygga bilder, kämpar på, du fixar det!!
speciell vad för forskning gör du? är det på mikrobiell nivå?
Sonja

Lina Johansson sa...

Tack för peppen Sonja!
Jag forskar kring fetmans genetik så det är t.ex. DNA och RNA jag jobbar med.
Mvh Lina

Sonja sa...

vad kul! har läst biologi också, men forskar nu inom vattenekologin. gillade biokemin i teorin, men ville inte stå på labb hela tiden. så du försöker klura ur om det finns fetma-gener?
hur lång tid har du till disputation? nånting publicerat än? konkurrensen är säkert ännu hårdare inom ditt fack...
lycka till!
har en fin kväll, jag ska hem snart!
Sonja

Lina Johansson sa...

Aha, där ser man :O)
Nej inte än, men mitt exjobb ska bli publicerat typ nästa månad i Metabolism. Kan länka till det då ;o)
Jag blev antagen som doktorand i maj så det är i alla fall 3½ år kvar. Hur långt har du själv?
Tack detsamma!
Lina

Anonym sa...

Fördomar om att Fitness utövas av dumma blondiner kommer på skam - både du och dina läsare tycks oerhört välutbildade. Själv tänker jag disputera i januari.
Hu, vilket väder det var imorse. Sprang Kungsholmen runt i ösregn med en glappande, vattenskadad mp3-spelare.
Tycker att det verkar gå superbra för dig med diet och träning. Tur att du inte blir dum och ofokuserad av lågt blodsocker. Skulle aldrig klara att kombinera forskande med diet. Sover du ok trots lågt kolhydratintag och stress?
Nyfiken Anna

Vilda Matilda sa...

Vilken diciplin! Det måste vara svårt att bygga upp sådana muskler, speciellt som tjej.

Sonja sa...

Hej Lina!
vad kul, att du får ex-jobbet publicerad. grattis! då har du ju lite tid kvar till disp, vad skönt...
själv har jag disputerad för 3 år sen redan, var en kul tid som doktorand!
har en bra fredag!
Sonja

Lina Johansson sa...

Anna: Tack, det var roligt att höra! Vad forskar du själv inom? Bra jobbat med löpningen!
Visst blir man lite segare av så lite kolhydrater, men jag tycker man vänjer sig och det är bra att ha annat att sysselsätta hjärnan med så man "glömmer bort" att man går på diet ;o) Jag brukar inte ha några problem att sova, men det skulle inte skada om jag hann med lite mer sömn. Men jag sover gott i alla fall :o)

Vilda Matilda: Tack ska du ha! Visst krävs det mycket slit i gymmet, inte minst som tjej.

Sonja: Tack ska du ha :o) Och grattis till dig själv, i långt efterskott, hihi.
Hoppas du också får en fin fredag!

Mvh Lina