Annons

måndag, mars 24, 2008

Tillbaka på gymmet igen!

Det var härligt att få köra styrka igen efter några dagars vila! Eftersom det var några dagar sen sist jag tränade så kunde jag ju köra vad jag ville, och det fick bli rygg, baksida axlar och rehab förstås. Ett klart godkänt pass. Fick Calle att ta några bilder på mig idag också, trots att där var lite mycket folk... Ganska pinsamt att hålla på med kameran då ;o)


Pullover


Liggande cable-cross för baksida axlar. Får grymt bra kontakt av denna!

6 kommentarer:

Ulrika sa...

Hur skiljer sig ryggpositionen mellan olika övningar? (Jag kan ungefär ingenting om mer avancerade gymövningar. Körde bara basövningar i maskiner när jag höll på med styrketräning på gym.) Tänker på det där med att hålla rak rygg, neutral rygg, pressa ned länryggen respektive svanka. För mig känns det som om det man får lära sig från början är att alltid ha anspänning i bäckenbottenmusklerna (lättare sagt än gjort för mig ;)) och magmusklerna och inte svanka. Men på dina övningar så svankar du ju lite, så du får gärna förklara hur det hänger ihop om du orkar. :)

Fin färg du fick på håret förresten! Vad har du för färg naturligt? Jag skulle vilja bleka lite (var ganska ljust blond förut men har fått jättemörkt hår sedan jag blev sjuk, skumt, men jag tror det är så att jag helt enkelt tappat det blondaste håret för håret har blivit tunnare också) men jag tycker det är så jobbigt med utväxt.

Kram!

Lina Johansson sa...

Egentligen ska man väl alltid försöka vara så rak som möjligt, med anspänning i de djupa bukmusklerna precis som du skriver. Jag har jättesvårt för det eftersom jag är så himla svankig, vilket som sagt syns på bilderna. Tänkte på det själv idag faktiskt när jag såg mig i spegeln. Försöker undvika att svanka för mycket, men det är inte helt lätt. Om man översvankar eller böjer ryggen framåt belastas kotorna fel och man riskerar att skada sig. Anspänning i buken är alltså superviktigt!

Tack, jag trivs jättebra själv =)
Jag var ljusblond när jag var yngre men med åren så har jag blivit mer åt det mellanblonda hållet. Trivs mycket bättre när det är lite ljusare. Förr färgade jag det ofta själv men jag har helt lagt ner det där nu efter en massa misslyckanden och fula utväxter. Nu går jag alltid till frisören och får det slingat. Utväxten blir inte lika tydlig med slingor. Har kört med 3/4 blonda och 1/4 bruna slingor de senaste gångerna och det blir riktigt bra.

Kramis!

Johan sa...

Precis börjat kolla din blogg så:
Varför kör du rehab, hur har du skadat dig?

Emma sa...

Härligt att vara tillbaka! Och roligt med träningsbilder med. Full fart framåt!!

Anonym sa...

Hej söta Lina! Hur mng övn kör du per muskelgrupp?! Jag lyckas aldrig kläma in fler än två muskelgrupper per pass, men jag kanske kör för många övn? Och hur vet man om man kör för många övn egentligen? Finns det fakta som visar att et är bra att endast köra de omtalde "3" stycken...vad säger du?!
Ha en bra dag!
/Daria

Lina Johansson sa...

Johan: Välkommen hit :)
Jag har problem med spända och ömma muskler i höger höft/rygghalva så det är därför. Lite triggerpunkter som spökar.

Emma: Ja det är härligt!!

Daria: Tack söta du =)
Det varierar beroende på muskelstorleken. Små muskler brukar jag köra 2-3 övningar på och de större några fler. Jag kör tills jag känner att jag fått träna igenom muklerna ordentligt och de är uttröttade utan att bli sönderslitna förstås. Man får känna efter och lyssna på kroppen.

Kram på er!