Annons

fredag, mars 21, 2008

Mental styrka

Trots att jag sovit lite dåligt inatt och det var snöblandat regn ute imorse, så steg jag upp och gjorde mig redo för en promenad. Lugnt och stilla ute en grå och trist morgon då de flesta är lediga och ligger och sover fortfarande, men jag hade hur kul som helst ;o) Gick om mimade till musiken och log för mig själv när jag gick längs med det gråa havet. Tänkte på hur fint här är på somrarna då det är alldeles klart och man kan se över till Danmark. Det är så nära att man kan urskilja större byggnader när sikten är bra.



Det blev en runda på 60 min varav jag joggade omkring 15-20 min. Hade inte pulsmätaren på mig så jag vet inte hur jag låg till, men jobbigt var det. Kondisen är inte direkt på topp nu längre. Sen hade jag inte mina riktiga skor på mig heller så jag kände mig lite klumpigare än vanligt. Men härligt var det ändå, brydde mig inte alls om regnet och blåsten. Jag bara njöt!

Igår när jag följde med mamma för att handla träffade vi på en av mina kusiner som jag inte sett på länge. Hon har varit ordentligt överviktig i flera år men nu har hon äntligen tagit tag i det, och gjort det riktigt bra dessutom! I oktober förra året gick hon med i viktväktarna och har redan hunnit gå ner 40 kg!!! Är så imponerad och glad för hennes skull! Det strålade verkligen om henne och hon var en helt ny människa. Hon påminde så mycket om sig själv så som jag minns henne då hon var yngre, innan hon fick sina 2 barn och började gå upp ordentligt i vikt. Nu har hon 17 kg kvar till sin målvikt och jag tvekar inte det minsta på att hon kommer klara av det också. Så härligt att se henne så glad!

Senare på kvällen, efter dagens andra hunpromenad med Zezar och mamma, satt vi och tittade lite på damernas konståknings VM från Göteborg. Jag blev så otroligt imponerad över Japanskan Mao Asada. Hon åkte in på isen nästan sist som en av favoriterna, men i satsen till sitt första hopp gör hon en ordentlig vurpa och missar hela hoppkombinationen... Där rök guldet sa kommentatorn. Men tjejen fortsätter ändå åka och genomför resten av sitt program helt perfekt. Snacka om mental styrka!! Kan ni tänka er hur svårt det måste vara att ladda om så fort, släppa tankarna på den stora missen man nyss gjort och inte låta det hänga över en under resten av tävlingen. Det var så häftigt att se! Gick in på youtube och hittade ett filmklipp från hennes program så att ni också kan få se det. Vilken tjej alltså! Och kolla in hennes reaktion när hon efter programmets slut får sina poäng och vinner VM!! Vilket jubel det blev!

2 kommentarer:

Ulrika sa...

Jag tyckte också att det var härligt att se! Speciellt som hon inte kom direkt upp efter fallet heller utan det tog ett bra tag innan hon kom in i programmet igen.

Tänkte faktiskt använda det som visualisering av hur jag skall ta mig tillbaka till 100% jobb igen efter min "vurpa" med hälsoproblem och tillhörande mentala stress de senaste åren. Det är underbart med inspiration.

Lina Johansson sa...

Ja det var verkligen härligt att se henne, jag ryser varje gång så fint det är.

Låter som en bra idé Ulrika! Du kommer fixa det här galant ska du se :o)
Kram på dig!